divendres, 20 d’abril de 2018

El futur de l'atenció primària: "Construir l'avió mentre vola"











Fa poc, The King's Fund, a partir d’un estudi del Centre Nacional per a la Investigació Social (BSA), ha informat d'un important descens (7%) en la valoració de la satisfacció respecte a l'assistència primària anglesa per part de la ciutadania. Probablement es deu a les dificultats d'accés, provocades per l'escassetat de recursos i la complexitat cada vegada més gran dels pacients. Desconeixem aquesta dada en altres països i en especial en el nostre, però segurament deu ser molt similar, ja que els problemes són globals.


També recentment, Forbes ha publicat un interessant article de Robert Pearl, cirurgià, professor de la Universitat de Stanford i ex CEO de The Permanente Medical Group, en què aborda l’ús potencial de la intel·ligència artificial en la pràctica diària. L'autor és reconegut pels seus escrits sobre la necessitat de disrupció en l'assistència primària.


En un àmbit més general, també The Economist acaba de publicar un excel·lent especial sobre la intel·ligència artificial i el lloc de treball del futur.


L'evolució dels serveis sanitaris i l'evolució tecnològica condueixen a un replantejament global en la prestació dels serveis i en concret a l'atenció primària. Abordem, doncs, un problema complex de solució multifactorial. Una de les solucions que semblen més interessants d'estudiar és la col·laboració amb la intel·ligència artificial: que aquesta ens ajudi a millorar la qualitat en els diversos aspectes, per exemple, augmentant la capacitat resolutiva i disminuint l'heterogeneïtat.


Certament la solució no passa exclusivament per la tecnologia, i per afrontar el tema hauríem de començar a treballar-hi amb visió de futur i no enrocar-nos en els problemes del passat. Arribats a aquest punt, sembla de gran interès prestar atenció a l'aproximació a l'atenció primària que fa el reconegut Institute for Health Improvement (IHI) (recordem: triple meta, Don Berwick...).


Com fa poc comentava Jordi Varela en un article, els americans han descobert l'atenció primària; segurament és així, però, com opina un altre participant en aquest blog, J. M. Monguet, quan aborden un tema s’ho prenen seriosament i hi aprofundeixen. Vegem, com a exemple, els títols de les sessions de la conferència de l’IHI que faran la setmana que ve a San Diego (Califòrnia).

 

El títol del congrés és: El disseny de l'atenció primària per a la cura integral de la persona
El subtítol: Uneix-te a nosaltres en la transformació de l'assistència primària



La conferència tractarà els temes següents:



Procés
  • Pacients i poblacions d'alt risc i alt cost
  • Utilitzar dades
  • Consolidar la navegació pels serveis sanitaris


Persones
  • Fomentar una forta cultura organitzacional
  • Fer servir les millors pràctiques en l'assistència, sobre la base del treball en equip
  • Abordar l’esgotament professional (burn-out) de l'equip d'atenció


Associacions (partenariats)
  • Involucrar els pacients
  • Fomentar les relacions entre l'atenció primària i l'especialitzada
  • Obtenir valor en les organitzacions integrades (ACO)


Polítiques de pagament
  • Gestionar l'atenció sanitària en entorns basats en el valor
  • Garantir el suport financer per a l'atenció basada en l'equip assistencial
  • Passar del pagament per servei al pagament basat en el valor




Finalment recomana: "Assisteixi a la Cimera de l’IHI per aprendre les habilitats pràctiques i les eines que necessita per abordar aquests desafiaments únics i dissenyar la cura integral de la persona. Torni d’allà amb renovada alegria i passió pel seu treball diari".


Esperem que aquesta reflexió sigui útil com a incentiu perquè l'atenció primària del nostre entorn iniciï també una reflexió apropiada. Som en un món global i diverses aproximacions poden ser útils; les nostres aportacions, basades en la nostra experiència i coneixement, són també molt necessàries.


En resum, com titulen alguns dels seus tallers de treball, es tracta de “construir l'avió mentre vola”.