dijous, 18 de gener de 2018

Compartir la taula de les decisions: un pas més en l’experiència del pacient



Durant aquestes festes nadalenques molts de nosaltres hem compartit la taula amb familiars i amics. Us imagineu que ho féssim amb els nostres pacients per decidir què hem d’avaluar de les seves malalties?

Això és el que proposa l’Hospital Karolinska d’Estocolm (Suècia). Tota una revolució en la manera d’entendre el procés assistencial. Per a qui no el conegui, el Karolinska és un dels hospitals universitaris més grans i innovadors d’Europa. Atén un total d’1,5 milions de pacients l’any, amb una infraestructura de construcció recent que allotja 1.600 llits i on treballen 15.800 persones.

Els darrers anys hem passat d’un model en el qual les i els professionals de la medicina eren autònoms, i la presa de decisions es basava principalment en la seva experiència i el seu coneixement, a un model en el qual els professionals treballen en equips interdisciplinaris, les decisions es basen en les dades i el pacient vol participar activament en la seva malaltia.

Per tot això, al Karolinska van decidir transformar la seva organització basant-se en el principi encunyat per Michael Porter —professor de la Harvard Medical School— de value based healthcare (pràctiques clíniques de valor – atenció centrada en el valor). Així, van abolir els serveis i van crear 400 patient flow (unitats de gestió clínica – fluxos de pacients), que al seu torn s’agrupen en set grans àrees de coneixement: càncer, cor i sistema vascular, sistema nerviós, edat avançada, dones i infants, malalties infeccioses i inflamatòries, traumatologia i cirurgia reparadora.

Cada patient flow té un equip de gestió format per un o una líder del procés, un gestor o gestora de casos, professionals que intervenen en la patologia (especialistes en psicologia, rehabilitació, radiologia, cirurgia, etc.), com també especialistes en gestió econòmica, recerca i, el més nou, una o un pacient expert en la seva malaltia. 

La novetat es troba en el fet que el pacient participa en els equips en els mateixos termes que qualsevol altre professional. No és present a totes les sessions, la seva funció és representar els pacients i familiars que pateixen aquesta patologia, i en cap cas ha de representar organitzacions de pacients ni formar part de les sessions en les quals es decideixen els tractaments d’altres malalts. Aporta la seva opinió a preguntes com: quins són els resultats més importants des de la perspectiva del pacient i la seva família que caldria avaluar i mesurar?, quines iniciatives de millora són importants per als pacients?

No només es tracta de garantir que el pacient sigui escoltat durant tot el seu procés, de ser respectuós amb les seves preferències, necessitats i valors, sinó que el procés es dissenya incorporant la seva pròpia perspectiva, amb la persona protagonista asseguda a la mateixa taula que els professionals que l’atenen.

Caldrà estar atents als canvis que s’han implementat al Karolinska, potser la solució serà seure tots a la mateixa taula.