divendres, 28 de febrer del 2014

El currículum ocult: un assumpte de seguretat clínica






Lown Institute, una de les organitzacions que lideren el moviment "Right Care", és l'autor d'aquest tweet que ens porta a un article de la revista Health Affairs, signat per Joshua M. Liao, un metge resident a Brigham and Women's Hospital de Boston. L'escrit del Dr. Liao parla del currículum ocult, concepte descrit fa més d'una dècada per Frederic Hafferty, com aquells valors implícits transmessos a través del vocabulari, de les pràctiques i del hàbits, els quals acaben tenint una poderosa influència en el devenir dels professionals en formació i, segons com, encara més que els propis diplomes que consten en el currículum formal.



L'article comença amb una anècdota que el propi Dr. Liao va viure d'estudiant. En una sala de parts, una metgessa resident li va demanar que procedís a extreure una placenta després d'un part que havia estat moderadament complicat. En fer-ho, l'estudiant, maldestre, va provocar una laceració del cordó amb la corresponent hemorràgia que va obligar a intervenir a la metgessa adjunta responsable del cas. En aquell clima malhumorat, la resident va rebre crits, mentre que el causant del problema va ser invitat a abandonar la sala. L'estudiant encara va continuar un parell de setmanes més en la rotació per Obstetrícia, però mai més ningú va parlar de l'incident.

El ara ja Dr. Liao reflexiona: "Per primer cop, aquell dia, vaig sentir el pes de la jerarquia i vaig veure que la manca de comunicació franca entre els membres d'un equip pot originar, per ella mateixa, mala qualitat i possibilitat de cometre més errors del compte". Els experts en seguretat clínica adverteixen que és molt difícil millorar resultats sense canviar els rigors jeràrquics per una autèntica cultura de treball en equip, on s'estableixi un procés de millora contínua senzillament parlant dels errors i analitzant-ne les causes.

Les facultats de medicina i els programes de formació, com el MIR, haurien de tenir més cura del currículum ocult del estudiants i metges joves, perquè és aquí on rau el secret del canvi d'actitud professional i, de passada, dels avenços reals en la qualitat assistencial.

5 comentaris:

  1. Tots els programes de formació de totes les professions sanitàries han de tenir cura d'aquest "curriculum ocult", incloent-hi els estudis de medicina, infermeria, auxiliar, tècnics, sanitaris, etc. He format part d'algunes reunions d'anàlisi de situacions clíniques amb resultats fatals per pacients on es veu clarament que aquests gairebé mai, aquests resultats negatius son conseqüència de l'error d'una sola persona sinó més aviat la concatenació de molts petits errors de diferents professionals que han participat en la cura d'un determinat pacient. Només que algun d'aquests professionals no tingui clar que s'ha de poder parlar dels errors i no intentar ocultar-los mai arribarem a la cultura del treball en equipi no arribarem a l'arel veritable dels problemes.

    ResponElimina
    Respostes
    1. el concepte d'equip ha de contemplar tots els escenaris, tant positius com de conflicte, amb un objectiu clar que es luna atenció globsl de qualitat i excelencia al pacient i de l'equip.

      Elimina
    2. En el nostre equip analitzem els anomenats TPSclouds, ens costa molt que s'entengui com una eina de millora i que no cal posar nom a qui a fet una errada ...quant analitzes el que ha passat es troben moltes causes i ens serveixen per fer canvis per que no tornin a passar...

      Elimina
  2. Crec fermament que s'apren de forma més intensa i duradera quan comparteixes els errors o els dubtes que tens amb la resta de l'equip, però per això hem de ser valents i humils i no tenir por al què diran i pensaran de nosaltres.

    ResponElimina
  3. Cada vegada mes veurem com aquest "curriculum ocult" influirà en els nostres futurs metges. La formació "global" és imprescindible i el sistema no la potencia en absolut.

    ResponElimina