dilluns, 18 de novembre del 2013

Unitats de Gestió Clínica: confiï en nosaltres, ens ocuparem de tot

Michael Porter, en el seu llibre "Redefining Healthcare", aporta les bases de la cadena de valor d'un procés clínic. Ell ens ve a dir: no s'amoïnin tant per les guies de pràctica clínica, esforcin-se, en canvi, a compartir amb els pacients els objectius de salut que raonablement esperen aconseguir, aclareixin bé quina part dels resultats dependrà del propi pacient i quina dels professionals implicats. Després preocupin-se a mesurar els resultats aconseguits, a saber què els ha costat obtenir-los i competeixin en el mercat sanitari amb aquests valors a la mà. 

Que les dificultats pròpies del procés clínic no ens facin perdre el nord: l'efectivitat clínica és l'únic objectiu




Segons la metodologia Care Delivery Value Channel (CDVC), els responsables d'un procés clínic han de saber definir com s'ha d'abordar cadascun dels estadis d'un procés clínic: prevenció, diagnòstic, preparació, intervenció, recuperació i seguiment o monitorització. Al mateix temps que s'ha de garantir que el pacient flueixi pel procés sense ensurts ni descoordinacions, amb garanties i ben informat. 

Per ajudar a entendre més bé la teoria porteriana, m'he inventat un cas il·lustratiu. Imaginin-se un servei de cirurgia ortopèdica on hi ha un cirurgià (i un equip) que operen molt bé les columnes. Corre la veu, apareix l'efecte crida i l'equip esdevé una "màquina" d'operar esquenes amb excel·lents resultats en termes d'eficiència i qualitat. Però aquest cirurgià, un dia de viatge pels Estats Units, visita una "Back Clinic", i s'adona que aquella gent venen un missatge diferent al de: "som els millors operant columnes". Ben al contrari, al que allà s'hi respira és "si té un problema de columna confiï en nosaltres, ens ocuparem de tot" i, astorat, el nostre cirurgià observa que a la cartera de serveis del centre fins i tot tenen una "Back School" i que als amfitrions els agrada explicar que, gràcies al treball multidisciplinar, estan aconseguint reduir les taxes d'intervencionisme, i per tant estan combatent la sobreactuació terapèutica en aquest camp. Ah! I de passada, diuen, si finalment no hi ha cap més remei que operar, la "Back Clinic" disposa d'un equip de cirurgians i rehabilitadors excel·lents. 

Ara no sé ben bé com acabar el conte del cirurgià ortopedista, però no estaria gens malament que allà mateix, als Estats Units, es comprés "Redefining Health Care", que el comencés a llegir a l'avió de tornada, i que en arribar a la feina reunís el seu equip amb unes còpies de CDVC sobre la taula.

La filosofia que impregna la cadena de valor (porteriana) d'un procés clínic és: ens comprometem a aconseguir els resultats que acordem amb vostè, confiï en nosaltres, ens ocuparem de tot. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada